SAS – en lärdom för många aktiesparare

byggnad fasad
  • Skrivet av:Joakim Bornold
  • Postad:2023/10/16
  • Ämne:Analys, Aktier

SAS är ett bolag som många av oss har en relation till sedan lång tid, många som kunder men också väldigt många som aktieägare. När nyheten om SAS utträde från börsen på grund av en ny ägarkonstellation kom, hade SAS cirka 250 000 aktieägare, varav ungefär hälften var från Sverige. En siffra som är rätt anmärkningsvärd då aktien det senaste året då var ned runt 40 % och på fem år ned 95 %.

För mig är detta ett skolboksexempel på att man inte ska fånga fallande knivar. Vi är många, däribland jag, som rent emotionellt hoppats att SAS skulle rida ut alla kriser men bara därför innebär det inte att man ska vara aktieägare i bolaget. Tittar man tillbaka på SAS senaste decennium som präglats av flertalet strejker, en stark prispress, en global pandemi och kraftigt ökade bränslepriser så är det inte konstigt att vi är där vi är idag. Med lövtunna marginaler och en kostnadskostym för en gammal tid har ändå ledningen gjort sitt yttersta för att ställa om och hade alla yttre omständigheter varit på SAS sida hade det i alla fall funnits en chans att lyckas. Tyvärr var det dock för mycket som gick emot. 

Jag har länge trott att SAS skulle behöva lämna börsen med en ny ägare och att nuvarande aktieägare skulle gå mer eller mindre lottlösa har varit rätt givet länge. Det är därför det är så fascinerande att så många ändå hoppats och trott att vinden skulle vända och att framtiden för bolaget var ljus. På något sätt är det djupt mänskligt att tro på en vändning när man antingen förlorat pengar på en långvarig nedgång eller bara är emotionellt investerad i ett bolag men SAS-exemplet visar på vikten av att vara cynisk i sitt aktiesparande och med jämna mellanrum göra en ordentlig inventering av sin portfölj. 

Tittar man på SAS ledning de senaste åren har inte heller de haft något större privat ägande i bolaget vilket även det är en orossignal för dig som aktieägare. Större insynsköp har lyst med sin frånvaro och om inte ens ledningen är övertygade om att bolaget kan lyfta på börsen är det ofta ingen aktie som kommer stiga till stjärnorna.

Som aktieägare i SAS innebär nuvarande process att aktierna avnoteras när rekonstruktionen är klar vilket innebär att värdet då är noll. Säljer man aktierna innan och har haft aktierna en längre tid så är förlusten nära 100 % ändå.  Läropengar för många som visar på riskerna med börsen och vikten av riskspridande över flera bolag och branscher. 

Finns det något annat flygbolag att investera i kanske du som inte är avskräckt än tänker nu? Faktiskt är exempelvis både Ryanair och Lufthansa och flera amerikanska flygbolag upp på börsen i år så det har inte varit nattsvart för alla aktieägare i branschen men jag tror ändå att man ska vara väldigt försiktig då det fortfarande är lövtunna marginaler i flygindustrin och på många håll en stenhård konkurrens. Mycket talar för en fortsatt konsolidering och ett par aktörer kan säkert komma ut som relativa vinnare i den. Jag tycker dock att det är för mycket av en lottsedel då oförutsägbara omvärldshändelser ofta slår extra hårt mot flygbolagen, vilket snabbt leder till stora förluster. Jag ser just nu mycket bättre potential i andra bolag och branscher och vill gärna ta del av utdelning varje år, något som varit mycket sällsynt bland flygbolagen under en längre tid.

Handla aktier utan courtage*

Till Butiken

*Gäller handel på Nasdaq Stockholm till och med 31 mars 2025

Relaterade artiklar

Hur mycket av sin lön ska man spara?
Artikel28 Oct 2024

Hur mycket av sin lön ska man spara?

Ämne

Privatekonomi

Hur gör man en budget?
Artikel25 Oct 2024

Hur gör man en budget?

Ämne

Privatekonomi

Vad är direktavkastning?
Artikel23 Oct 2024

Vad är direktavkastning?

Ämne

aktier

Viktiga nyckeltal när du analyserar aktier
Artikel23 Oct 2024

Viktiga nyckeltal när du analyserar aktier

Ämne

Aktier

Lär dig mer om investmentbolag
Artikel23 Oct 2024

Lär dig mer om investmentbolag

Ämne

Aktier