Integritetspolicy
Öppna Integritetspolicy som PDF
Personuppgiftsansvarig
Vem är personuppgiftsansvarig?
Ansvaret för vår personuppgiftsbehandling skiljer sig åt mellan de olika bolagen inom Söderberg & Partners. I tabellen nedan ser du vem som ansvarar för de olika delarna av vår behandling.
Investeringstjänster
Söderberg och Partners Wealth Management AB (org. Nr. 556674–7456) - Levler
Söderberg & Partners
Stureplan 8 114 35 Stockholm
Vilka personuppgifter behandlas
Vilka personuppgifter behandlar Söderberg & Partners?
Vilka personuppgifter som vi behandlar om dig beror på vilken relation du har till Söderberg & Partners. Längre ner på sidan kan du se vilka uppgifter vi behandlar beroende på vilken eller vilka tjänster du köper av oss. Även om du inte är kund hos oss kan vi behandla dina uppgifter i marknadsföringssyfte. Om en anhörig till dig är kund hos Söderberg & Partners behandlar vi eventuellt vissa uppgifter om dig i syfte att ge så bra råd till din anhörige som möjligt. Även du som ännu inte är kund kan längre ner på sidan se vilka uppgifter vi behandlar om dig och mer information om vår behandling av uppgifterna.
Varför behandlas personuppgifterna
Varför behandlar Söderberg & Partners mina personuppgifter?
Personuppgifter som rör dig som kund behandlas för att vi ska kunna genomföra vårt avtal och andra åtaganden gentemot dig och tillhandahålla en bra kundservice. Vi är dessutom enligt lag skyldiga att dokumentera vissa av våra kundförhållanden och måste därför behandla personuppgifter om våra kunder och deras anhöriga. För att kunna sköta vår bokföring och ekonomiska rapportering krävs det också att vi behandlar vissa personuppgifter. Slutligen behandlar vi personuppgifter för att kunna kontakta potentiella och befintliga kunder, bland annat för marknadsföringsändamål, och för att utveckla system, produkter och erbjudanden till våra kunder, läs mer nedan.
Kontaktad utan att vara kund
Jag har blivit kontaktad av Söderberg & Partners men är ännu inte kund, varför behandlar ni mina personuppgifter?
Om du har blivit kontaktad av oss utan att vara kund behandlar vi dina uppgifter för marknadsföringsändamål, inklusive för att boka in eventuella möten med dig. Läs mer under avsnittet Riktad marknadsföring och profilering nedan. Om du inte vill att vi behandlar dina personuppgifter för marknadsföringsändamål kan du invända mot vår behandling. Du hittar mer information om hur du invänder under rubriken Rätt till invändning. Om du inte vill att vi behandlar dina personuppgifter för att boka ett möte med dig så kan du höra av dig till oss så raderar vi dina uppgifter. Vänd dig då till din kontaktperson alternativt mejla till [email protected] eller ring oss på 08-451 50 00.
Hur personuppgifterna skyddas
Hur skyddar Söderberg & Partners mina personuppgifter?
Söderberg & Partners bedriver ett mycket ambitiöst informationssäkerhetsarbete. Detta innebär bland annat att vi har starka tekniska lösningar som skyddar all vår information, till exempel brandväggar och intrångsskydd. Dessutom arbetar vi med behörighetsstyrning vilket innebär att personuppgifter inte är åtkomliga för fler av våra medarbetare än vad som är nödvändigt för att varje medarbetare ska kunna utföra sitt arbete. Slutligen ställer vi minst lika höga säkerhetskrav på de leverantörer som behandlar personuppgifter för vår räkning.
Dina rättigheter
Vilka rättigheter har jag och hur använder jag dem?
Om vi behandlar personuppgifter om dig har du ett antal rättigheter som du kan använda dig av. Är du osäker på om vi behandlar uppgifter om dig har du även rätt att få information om vi gör det eller inte. Se listan nedan där vi redogör mer utförligt för dina rättigheter samt hur du ska gå tillväga för att använda dig av dem.
Rätt till tillgång
Du har rätt att få reda på om vi behandlar personuppgifter om dig. Om vi gör det har du dessutom rätt att få ett utdrag med information om vilka personuppgifter det rör sig om. Rättigheten omfattar även ytterligare information om hur vi behandlar dina personuppgifter. I fall du önskar få ett registerutdrag kan du ansöka om detta genom att skicka in det ansökningsformulär som du finner här.
Rätt till rättelse
Om vi skulle behandla felaktiga eller ofullständiga personuppgifter om dig har du rätt att få dessa uppgifter rättade. I fall du önskar få uppgifter rättade kan du ansöka om detta genom att skicka in det ansökningsformulär som du finner här.
Rätt till radering och begränsning
Under vissa förutsättningar har du rätt att få de uppgifter vi behandlar om dig raderade. Detta gäller exempelvis om vi inte har någon laglig grund för behandling av uppgifterna eller om uppgifterna inte längre behövs i vår verksamhet. Istället för att begära att vi raderar uppgifterna kan du begära att vi begränsar vår behandling av dem. Detta betyder att vi sparar uppgifterna men begränsar behandlingen till passiv lagring. I fall du önskar få uppgifter raderade eller begränsade kan du ansöka om detta genom att skicka in det ansökningsformulär som du finner här.
Rätt till invändning
Om vi använder dina personuppgifter för att marknadsföra våra tjänster till dig har du rätt att invända mot denna behandling. I så fall kommer vi sluta behandla dina uppgifter för marknadsföringsändamål. I fall du önskar invända mot att vi använder dina personuppgifter för att rikta marknadsföring till dig kan du kontakta vår Marknadsavdelning: [email protected], och ange vad din invändning avser.
Rätt till dataportabilitet
Om vi behandlar personuppgifter om dig för att genomföra ett avtal som vi har med dig eller med stöd av ditt samtycke har du rätt till så kallad dataportabilitet avseende uppgifterna. Detta innebär att du har rätt att kräva att vi tillhandahåller dig uppgifterna i ett elektroniskt format. Du kan även begära att vi skickar uppgifterna direkt till en annan personuppgiftsansvarig när detta är tekniskt möjligt. I fall du önskar dataportabilitet av dina uppgifter kan du ansöka om detta genom att skicka in det ansökningsformulär som du finner här.
Om cookies
Vad gäller för Söderberg & Partners användning av cookies?
När du loggar in på någon av våra webbplatser skapas en cookie. En cookie är en liten textfil med information om dina inställningar och preferenser som sparas i din webbläsare när du besöker webbplatsen. När vi använder cookies behandlar vi uppgifter om din IP-adress, dina surfvanor och din besökshistorik. Anledningen till att Söderberg & Partners använder cookies på webbplatsen är för att säkerställa funktionaliteten, förbättra din användarupplevelse samt för att kunna tillhandahålla relevant marknadsföring och relevanta erbjudanden till dig. Läs mer om hur vi använder cookies under ”Hantera cookies” och i vår Cookiepolicy som finns här https://levler.se/cookiepolicy. Läs om hur vi behandlar personuppgifter med anledning av cookies under avsnittet Riktad marknadsföring och profilering nedan.
Frågor & klagomål
Vem kan jag kontakta om jag har frågor eller klagomål gällande Söderberg & Partners hantering av personuppgifter?
Om du har frågor eller funderingar avseende Söderberg & Partners personuppgiftshantering som inte besvaras av denna sida är du välkommen att kontakta din rådgivare, vår växel (08-451 50 00), eller mejla till [email protected]. Söderberg & Partners har utsett ett dataskyddsombud som arbetar med att övervaka att reglerna om skydd av personuppgifter följs. Vårt dataskyddsombud nås via [email protected]. Om du tycker att vi behandlar uppgifter om dig på ett sätt som strider mot dataskyddsförordningen ska du i första hand vända dig till oss genom någon av kommunikationskanalerna ovan. Om du efter hantering från vår sida inte känner dig nöjd har du rätt att lämna klagomål till I Integritetsskyddsmyndigheten, som ansvarar för tillsynen av personuppgiftsbehandling i Sverige. Integritetsskyddsmyndigheten nås via www.imy.se.
Personuppgiftsbehandling för tjänster
Hur behandlar Söderberg & Partners mina personuppgifter för de tjänster jag har?
Investeringstjänster
Kund
Vilka typer av personuppgifter behandlar vi?
De uppgifter vi behandlar om dig är namn, telefonnummer, adress, e-postadress, personnummer, uppgift om huruvida du befinner dig i en politiskt utsatt ställning, finansiella uppgifter, kontouppgifter, information om familjeförhållanden och anställningsinformation. I vissa fall har vi även uppgifter om styrelseuppdrag.
Varifrån kommer uppgifterna?
Vi hämtar in uppgifterna direkt från dig eller det företag du företräder.
Vad är syftet med behandlingen?
Huvudsyftet är att samla in och behandla personuppgifter vid tecknandet av avtal och vid fullgörandet av avtal för att vi ska kunna utföra våra tjänster på ett tryggt och säkert sätt enligt de åtaganden vi har mot dig som kund. De tjänster vi tillhandahåller i form av investeringstjänster omfattas av detaljerade lagar och regler avseende bl.a. inhämtande av information om dig som kund, bedömning av inhämtad information, utförandet av tjänster och sidotjänster samt dokumentation, uppföljning och rapportering av utförda tjänster. Vi behandlar även uppgifter i syfte att säkerställa en säker identifiering av dig som kund vid inloggning till våra tjänster. Därutöver behandlar vi personuppgifter för att uppfylla ytterligare rättsliga förpliktelser såsom åtgärder för att förhindra, upptäcka och motverka penningtvätt, finansiering av terrorism, marknadsmissbruk och annat brottsligt eller bedrägligt beteende. Ytterligare behandling av personuppgifter sker till följd av rättsliga förpliktelser avseende rapportering till svenska och utländska myndigheter, incidenthantering och kreditgivning. Vi tillhandahåller en huvudsaklig tjänst – investeringstjänst. Som stödtjänster och komplement tillhandahåller vi också t.ex., förvaring av finansiella instrument och medel och hantering av order i finansiella instrument. Investeringsrådgivning innebär att vi inhämtar och bedömer detaljerad information om din kunskap och erfarenhet avseende finansiella instrument, din ekonomiska situation samt ditt mål med din investering. I syfte att förbättra våra produkter, tjänster och system kan vi även komma att göra olika slags analyser och statistik baserat på personuppgifter. Behandlingen sker i aggregerad form och vi behandlar endast sådana uppgifter som är nödvändiga för nämnda syften.
Krävs eller frivilligt?
De uppgifter vi hämtar från dig krävs mot bakgrund av de lagar och föreskrifter som vår verksamhet lyder under för att vi ska kunna utföra investeringstjänster.
Vad är Söderberg & Partners lagliga grund/berättigade intresse?
Den lagliga grunden för behandlingen är genomförandet av det avtal vi har med dig och vår rättsliga förpliktelse att dokumentera kundförhållanden och de tjänster vi utför. Vi har även ett berättigat intresse av att utveckla våra produkter/tjänster och system. Den lagliga grunden för behandling av personuppgifter vid inloggning till våra tjänster kan vara berättigat intresse eller vikten av en säker identifiering beroende på inloggningsmetod.
Vilka är mottagare av personuppgifter och i vilka länder finns de?
Uppgifterna vi behandlar om dig kan skickas till Skattemyndigheten och Finansinspektionen. Vi kan även komma att behöva lämna ut nödvändiga uppgifter till våra leverantörer för utförandet av våra tjänster till dig. Därutöver kan dina kontaktuppgifter komma att delas med övriga bolag inom Söderberg & Partners-koncernen för marknadsföringsändamål om du godkänt det. (För mer information om vår behandling beträffande marknadsföring läs mer här). Mottagarna finns i huvudsak i Sverige eller inom EU/EES. I enstaka fall använder vi oss av leverantörer där personuppgifter kan komma att överföras utanför EU/EES och i dessa fall säkerställer vi att åtgärder vidtas för att uppfylla skyddskraven i artikel 46 i dataskyddsförordningen.
Hur länge lagras uppgifterna?
Vi behåller dina personuppgifter under så lång tid som det är nödvändigt med hänsyn till vårt avtal och den tid inom vilken skadeståndsanspråk med anledning av investeringstjänsterna kan framställas, vilket normalt motsvarar 11 år efter avtalets upphörande.
Tas automatiserade beslut?
Vi fattar inga automatiserade beslut baserat på dina personuppgifter.
Riktad marknadsföring och profilering
Söderberg & Partners Wealth Management AB - Levler
Kunder och potentiella kunder
Vilka typer av personuppgifter behandlar vi?
Inom ramen för riktad marknadsföring och profilering kan vi komma att behandla personuppgifter om dig så som ditt namn, telefonnummer, e-postadress, information om din enhet, dina surfvanor och din besökshistorik. Av ovanstående personuppgifter använder vi endast de som är nödvändiga för den typ av marknadsföring vi utför.
Cookies
Våra webbplatser och applikationer använder cookies. En cookie är en liten textfil med information om dina inställningar och preferenser som sparas i din webbläsare när du besöker webbplatsen. När vi använder cookies behandlar vi uppgifter om din IP-adress, dina surfvanor och din besökshistorik.
Varifrån kommer uppgifterna?
Vi samlar in uppgifter direkt från dig och/eller det Söderberg och Partners-bolag som du eller ditt företag är kund.
Vad är syftet med behandlingen?
Syftet med behandlingen är att marknadsföra våra tjänster och att skicka dig mer relevant marknadsföring och information. För att vi ska kunna rikta marknadsföring och erbjudanden som är relevanta för dig kan vi använda dina uppgifter för att få bättre bild av vad du tycker om och vilka av våra tjänster du kan vara intresserad av och kan på så sätt göra ett urval som baseras på dina beteenden och preferenser. Det kan då leda till att du får erbjudanden som andra inte får, baserat på så kallad profilering.
Cookies
Syftet med vår behandling av personuppgifter som kommer från cookies är att förbättra din användarupplevelse på vår hemsida. Det görs genom uppföljning av webbstatistik för att förbättra våra webbplatser och applikationers innehåll, utseende och funktionalitet. Syftet är också att säkerställa att vår hemsida fungerar, att analysera besöksstatistik samt att kunna tillhandahålla relevant marknadsföring och relevanta erbjudanden till dig genom marknadsföring. För att vi ska kunna rikta marknadsföring och erbjudanden som är relevanta för dig som besökare gör vi ibland urval som baseras på dina surfvanor och besöksstatistik inne på vår webbplats. Det kan då hända du får erbjudanden som andra inte får, baserat på så kallad profilering.
För att läsa mer om specifika cookies och deras användning vänligen klicka på ”Hantera cookies” och se vår cookiepolicy https:// levler.se/cookiepolicy
Krävs eller frivilligt?
Det är upp till dig om vi får använda dina personuppgifter för att marknadsföra våra tjänster. Du hittar mer information om hur du invänder mot att vi använder dina personuppgifter för marknadsföringsändamål under rubriken Rätt till invändning.
Vad är Söderberg & Partners lagliga grund/berättigade intresse?
Vi har ett berättigat intresse av att marknadsföra våra tjänster. Vi har i vår intresseavvägning tagit stor hänsyn till att du som mottar marknadsföringen inte ska bli förvånad eller otillbörligt störd av vår marknadsföring. Vi har även ett berättigat intresse av att analysera data i syfte att säkerställa hemsidans/ förbättra din användarupplevelse samt för att kunna rikta relevanta erbjudanden.
Vilka är mottagare av personuppgifter och i vilka länder finns de?
Levler använder sig av externa plattformar för att kommunicera digitalt och för att genomföra marknadsföring inklusive profilering enligt ovan, vilket innefattar Google Ads och Facebook Conversions API. Användningen innebär att personuppgifter delas med dessa tjänster, vilket innebär att personuppgifter kan komma att överföras utanför EU/EES, nämligen till USA. Läs mer under t.ex. Läs mer under avsnittet ”Tredjepartsverktyg och överföring till tredjeland” nedan. Dina kontaktuppgifter kan även komma att delas med övriga bolag inom Söderberg & Partners-koncernen för marknadsföringsändamål.
Hur länge lagras uppgifterna?
Uppgifterna behåller vi endast under så lång tid som krävs för att uppfylla de syften för vilka dina personuppgifter samlats in, eller till dess att du invänder mot behandlingen.
Tas automatiserade beslut?
Vi fattar inga automatiserade beslut baserat på dina personuppgifter.
Tredjepartsverktyg och överföring till tredjeland
Levler använder sig av externa plattformar för att kommunicera digitalt och för att genomföra marknadsföring inklusive profilering enligt ovan, vilket innefattar Google Ads och Facebook Conversions API.
Användning av dessa tredjepartstjänster innebär att en överföring av dina personuppgifter sker till ett land utanför EU/EES (så kallat ”tredje land”). Användning Google Ads och Facebook Conversions API innebär att uppgifterna kan överföras främst till USA. I USA gäller inte EU:s dataskyddsförordning vilket innebär ökad riskexponering för dina personuppgifter bland annat vad avser möjligheterna för myndigheter i USA att få tillgång till personuppgifterna och dina möjligheter att utöva dina rättigheter som registrerad.
Överföringen mellan oss och dessa tjänster baseras på standardavtalsklausuler och kompletteras med tekniska och organisatoriska skyddsåtgärder. Vi strävar också efter att så långt det är möjligt informera dig som registrerad om hur dina personuppgifter överförs till tredje land, vilka risker det innebär och hur dina rättigheter säkerställs.
För mer information om respektive tredjepartstjänst egen personuppgiftsbehandling hänvisar vi till varje mediums specifika policydokument.
Information till kontaktpersoner hos företag eller organisationer som Söderberg & Partners har en leverans- eller samarbetsrelation med
Vi kan komma att behandla uppgifter om dig som är kontaktperson och/eller företrädare hos ett företag eller en organisation som Söderberg & Partners har en leverans- eller samarbetsrelation med. Det kan till exempel röra sig om ett företag som levererar tjänster till Söderberg & Partners. Det kan också röra sig om ett produkt- eller försäkringsbolag som Söderberg & Partners utvärderar inom ramen för sin analysverksamhet eller en annan verksamhet eller organisation som Söderberg & Partners behöver kommunicera med. Personuppgiftsansvarig är det bolag inom Söderberg & Partners som leverantörsavtalet ingåtts med eller som det finns en samarbetsrelation eller kommunikation med.
Vilka typer av personuppgifter behandlar vi?
De personuppgifter som behandlas är namn och kontaktuppgifter (t.ex. adress, e-post och telefonnummer).
Varifrån kommer uppgifterna?
Uppgifterna kommer från den part som Söderberg & Partners har en leverans- eller samarbetsrelation med. Alternativt är det du själv som lämnar dina personuppgifter till oss inom ramen för det uppdrag du har hos det företag eller organisation som du företräder.
Vad är syftet med behandlingen?
Om du är kontaktperson och/eller företrädare hos en leverantör till oss behöver vi behandla dina uppgifter för att kunna fullfölja det leverantörsavtal som ingåtts. Om du arbetar för ett produkt- eller försäkringsbolag som vi utvärderar behöver vi behandla personuppgifter om dig för att kunna samla information och delge resultatet av utvärderingen. Syftet med behandlingen kan också vara att kunna kommunicera med andra relevanta motparter.
Krävs eller frivilligt?
Det är frivilligt att lämna de uppgifter som vi behandlar om dig.
Vad är Söderberg & Partners lagliga grund för behandlingen?
Vi har ett berättigat intresse av att behandla dina personuppgifter för att kunna hantera och fullfölja våra leverans- och samarbetsrelationer, analysera bolag och bedriva affärsutveckling samt att kommunicera med relevanta motparter.
I vissa fall behandlar vi också dina personuppgifter för att uppfylla de förpliktelser vi har enligt lag, författningar och myndighetsbeslut, bl.a. då det krävs enligt reglerna i bokföringslagen.
Vilka är mottagare av personuppgifter och i vilka länder finns de?
För att kunna administrera våra leveransavtal lämnar vi ut dina uppgifter till företag som lagrar våra avtal- och kommunikationsunderlag åt oss. Därutöver kan kontaktuppgifter om dig komma att delas med övriga bolag inom Söderberg & Partners-koncernen för marknadsföringsändamål. (För mer information om vår behandling beträffande marknadsföring läs mer här.) Dina personuppgifter behandlas endast inom EU/EES.
Hur länge lagras uppgifterna?
Vi behandlar dina uppgifter så länge som det är nödvändigt med hänsyn till syftet med behandlingen. Om du har ingått ett avtal på vägnar av det företag som du företräder sparar vi avtalet och uppgifter om fullgörande av detsamma i minst tio år efter att avtalsförhållandet upphört för att kunna värja oss mot eventuella krav i anledning av avtalet. När vi behandlar dina personuppgifter utifrån våra skyldigheter enligt lag, författningar eller myndighetsbeslut följer vi de krav på lagring som ställs upp här.