Tar konsumtionen fart nu?
- Skrivet av:Joakim Bornold
- Postad:2024/10/04
- Ämne:Privatekonomi
Senaste årens högre ränteläge har slagit hårt mot den privata konsumtionen och företag inom bland annat detaljhandeln. Konkurserna bland mindre butiker har stått som spön i backen men även slagit hårt mot de stora drakarna. Senaste tiden har välkända bolag som Odd Molly och Plantagen fått kasta in handduken och förra veckan kom H&M med en riktigt svag kvartalsrapport.
Kommer detaljhandeln studsa tillbaka när räntan nu är på väg ner? Det finns möjligheter för det men är inte heller någon självklarhet. Konjunkturinstitutet räknar med att lågkonjunkturen hänger kvar längre än förväntat men räknar med en ökad köpkraft stärkt av lägre räntor och reallöneökningar under nästa år. Det talar för att man i relativ närtid skulle kunna se positiva effekter hos de mer konsumentnära bolagen. Någon som skulle kunna hjälpa till på vägen är en allt starkare krona. För den som importerar sina varor är den svaga kronan ett gissel men om kronförstärkningen fortsätter innebär det ljusare tider för många.
Kommande räntesänkningar kan hjälpa ekonomin
Samtidigt går det inte att blunda för att räntorna är på väg ner på grund av det finns farhågor för vart konjunkturen tar vägen. Centralbankernas räntesänkningar kommer hjälpa konjunkturen på vägen men många är nervösa för att takten är för långsam och att ekonomin kommer ta stryk under för lång tid. Skulle arbetslösheten öka påverkar det konsumtionen direkt vilket gör läget än tuffare för bolagen inom detaljhandeln. Bolånetagare som haft rörliga räntor kommer dock få mer utrymme i sin privatekonomi för varje månad nu. Historiskt har det främjat konsumtionen och det blir spännande att se om det högre ränteläget de senaste åren ökat medvetenheten kring en ekonomisk krockkudde för bistrare tider och att lägre boendekostnader främjar sparande och amortering mer än konsumtion.
Många bolag visar goda resultat trots minska konsumtion
När de senaste åren präglats av oro kring prisökningar, konkurser och en minskad konsumtion är det lätt att ryckas med och tro att allt varit nattsvart för bolag inom både upplevelseindustrin och detaljhandeln. Exempelvis Skistar är upp med över 50 % det senaste året trots den konjunktur vi varit i. Thule som bitvis haft det tufft senaste åren är ändå upp med drygt 10 % trots att deras produkter är konjunkturberoende och får sorteras in under sällanköpsvaror som är mer populärt i goda ekonomiska tider. Tittar vi på bygghandlarna har Byggmax stigit nästan 50 % och det under en period när svenskarna haft mindre i plånboken än annars det senaste decenniet. Välskötta bolag som har stenkoll på hela sin distribution och upplevelse kommer oavsett konjunktur klara sig helskinnade och ibland se lite sämre tider som en möjlighet.
Goda förutsättningar framåt
Jag tror att det finns goda förutsättningar för fortsatta uppgångar för konsumentnära bolag som traditionellt är konjunkturkänsliga. En avstannande inflation och mer i plånboken för många kan skapa en privatekonomisk optimism som kommer främja konsumtionen. Vissa moln på horisonten finns för en försvagad konjunktur och ökad arbetslöshet, men jag tror att världens centralbanker är på helspänn för sådana signaler och kommer vara standby med fingret på räntesänkningsknappen för att med alla medel stärka konjukturen.